måndag 3 april 2017

Tigerkaka

En gammal goding, en riktig klassiker som finns i många olika former och smaker är tigerkakan, det bakade jag ofta med min mormor när jag var liten.
Det är en väldigt enkel med riktigt god kaka som man kan piffa till lite som man tycker och vill.


Jag hittade en liten gammeldags form här hemma som jag ville ha denna i, och den blev jättegullig :)

Ni behöver:

200 g rumstempererat smör
2 ½ dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
4 tsk vaniljsocker
¾ dl grädde alt mjölk, eller blanda
2 maka kakao
100 g grovhackad mörk choklad

Sätt ugnen på 150-175 grader C, beroende på vilken storlek ni har på formen

Smöra och bröa formen, jag brukar ha kokosflingor men denna gången tog jag mandelmusslorkross. Formen kan rymma ca 1 ½ L.


Vispa smör och socker luftigt.
Rör ner äggen en i taget.

Blanda de torra ingredienserna i en skål och sikta ner det i smeten.
Häll i grädden, lite i taget och rör till en jämn smet.

Ta lite mindre än hälften av smeten och rör ner kakaon så den blir väl utblandad.
Rör även ner den hackade chokladen.

Klicka i ljus smet varvad med chokladsmet i formen. Tänk på att smeten höjer sig lite grann.

Dra runt en gaffel så gått det går bland chokladen så att kakan blir marmorerad.

Baka kakan i nedre delen av ugnen i 45-60 minuter, beroende på värme och formstorlek.
Känn efter med en provsticka, den ska vara helt torr.

Låt kakan svalna i formen och stjälp upp den på ett kakfat.

Dekorera kakan med lite smält choklad och varför inte lite riven vit choklad eller lite havssalt?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar