tisdag 11 november 2014

Jordnöttskladdkaka med center

Idag är det chokladens dag! 

Och då måste man ju baka nått med choklad :P
Och jag valde en kladdkaka med center, salta jordnötter och xtra choklad. 


Ni behöver till en kladdkaka....


150 g smör
2 dl strösocker
2 st ägg
3 ½ dl mjöl
1 dl kakao
ca 2 rullar center eller annan choklad med kolafyllning
100 g ljus choklad

Till toppingen....
200 g mörk choklad
100 g ljus choklad
2-3 dl jordnötter (jag hade 3 dl då jag verkligen gillar nötter) 


Kladdkakan...
  1. Sätt ugnen på 200 grader C.
  2. Smörj o bröa en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter. Jag tog denna gången en med hål i mitten. och bröade den med kokos.
  3. Smält smöret i micron alt på spisen och sätt det åt sidan medans du fixar resten av ingredienserna. 
  4. Vispa ihop ägg och socker lite lätt. 
  5. Mät upp mjölet och blanda det tillsammans med kakaon. Vispa ner mjölblandningen i äggsmeten tillsammans med det smälta smöret. Och vispa ihop det till en smet. 
  6. Klicka ut smeten i formen (den är inte särskilt rinnig därav "klicka").
  7. Tryck ner centern i smeten och hacka chokladen lite grovt och strö över smeten. 
  8. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter
  9. Låt kakan svalna och lossa sedan formen. 
Topping...
  1. Smält chokladen försiktigt över vattenbad eller i micron. 
  2. Rör ner nötterna och bred blandningen över kakan. 
  3. Låt stelna lite i kylen innan servering. 















Servera med vaniljvisp, grädde, glass eller nått annat smarrigt :D 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar