onsdag 25 februari 2015

Enkel o snabb morotskaka

Jag brukar ofta ha en påsmix med nån
kaka hemma om ifall man skulle få oväntat besök o skafferiet o frysen
 gapar tomma... 

Men jag brukar alltid göra om dom lite o piffa till dom lite så att dom blir lite godare och så att man inte direkt märker att det är en påsmix...  Jag tar lite av de jag har hemma för att göra den lite mer "hemmagjord". :)

Häromdagen skulle sambons morfar komma på besök så tänkte att jag slänger ihop en morotskaka men tiden var knapp o råvarorna få så jag tog en mix istället så jag skulle slippa åka o handla. 

Det ni behöver till den varianten av morotskakan jag gjorde är detta: 

1 paket kakmix morotskaka
50 g + 50 g smör 
vatten
2½ morot
½ burk Philadelphiaost original
några droppar limesaft 

Receptet står på kartongen men jag skriver ner det här ändå :) 
  • Riv 2 morötter fint (inte enligt receptet utan detta är mitt tillskott)
  • Sätt ugnen på 170 grader
  • Smält 50 g smör
  • Häll i "påse 1" i en bunke.
  • Häll i smöret och 2 1/4 dl vatten i bunken och vispa ihop smeten. 
  • Häll i morötterna och vispa smeten i 1 minut med en elvisp. 
  • Häll smeten i en form ca 28 cm i diameter, och grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. 
Medans kakan är inne i ugnen gjorde jag första delen av glasyren...
  • Smält 50 g smör tillsammans med 2 tsk vatten
  • Häll i "påse 2" i en bunke.
  • När smöret smält häll det i bunken och vispa så att klumparna löser sig. 
  • Ställ det svalt tills kakan är klar. 
Känn på kakan med en provsticka så att den är torr men ändå lite kletig. 
Låt den stå o svalna en stund. 

Gör klart glasyren...
  • Ta fram glasyren och vispa den lite så att man kan arbeta med den, blir blir lite hård när den står kallt. 
  • Klicka i Philadelphiaosten, ta lite i taget o smaka dig fram tills du är nöjd, för min del behövdes det ½ burk. 
  • Häll i några droppar med limesaft på flaska alt färsk lime och smaka av. 
  • Låt stå svalt en liten stund så att den få dra sig lite. 
Smeta över glasyren på kakan och riv lite morötter över som dekoration. 

Dax att fika o njuta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar