fredag 3 oktober 2014

Höstgryta

Nu när det är lite höstmysigt ute så passar det perfekt att göra grytor! 
Grytor är underbart goda och faktiskt väldigt lätta att göra, man låter bara dom stå o puttra på spisen i några timmar medans man gör något anat :) 

Jag har ett recept där jag ändra måtten på ingredienserna efter antal o humör, tänkte dela med mig det till er. 

När jag gör denna så gör jag den i en gjutjärnsgryta som räcker gott o väl till 4 personer + matlådor. 
Är det även lite snuvigt hemma så lägger jag i lite xtra vitlök. :)

Ingredienser (ändra lite efter tycke o smak):

minst 500 g Högrev eller annat liknande kött
minst 4 morötter
1 lök
champinjoner
vitlök
oxfond
grädde
några matskedar vinbärsgelé
sambal olek
lagerblad
kryddpeppar

Gör så här: 

  • Bryn köttet som ni skurit i tärningar, ca 2 x 2 cm alt. om ni köpt färdiga grytbitar. Krydda det med lite salt o peppar. 
  • Skiva morötter, hacka löken och dela champinjonerna i bitar. Jag är inte glad för champinjoner men jag vill ändå ha dom i grytan då de ger en god smak. Men jag delar dom i lite större bitar så jag lätt kan plocka bort dom :) Häll i dessa i grytan. 
  • Häll även i pressad vitlök, sambal olek (här tar man lite efter humör o hur het man vill ha den), lagerblad och kryddpepparkorn. 
  • Låt puttra på låg värme med vatten och fond. Jag brukar ha så att det täcker köttet o grönsakerna. Låt det puttra i minst 2 timmar, gärna längre. Man kan till o med göra denna dagen innan. Rör om lite då o då och fyll på med vatten om det behövs. Man ska utan problem kunna dela köttet, de ska nästan falla isär på gaffeln. 
  • Häll i grädde så att det blir en krämig sås, behöver man så kan man även ha i lite redning. Det väljer man själv beroende på fast såsen man vill ha. 
  • Lägg i några skedar med vinbärsgelé.
  • Låt den puttra en stund till så att smakerna kokar ihop. 
  • Smaka av såsen och kolla om det behövs några fler kryddor, gelé eller sambal. 


Vill man ha lite mer smak kan man hacka i lite timjan på slutet o ha i grytan. 

Servera med potatis, ris eller pasta och gärna en sallad till. 
 Jag har ingen bild på denna just nu men kommer att lägga till det nästa gång jag lagar denna :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar