måndag 16 februari 2015

Hemmagjorda energibars

Jag ville testa att göra lite energibars och hittade ett recept som jag gjorde om lite, dom blev ganska goda men då jag inte gillar torkad frukt o sånt så tänkte jag experimentera vidare för att hitta några jag verkligen fastnar för, jag är ju galen i nötter...  :) men dessa var ändå goda, jag använde torkad mango och det gav en god sötma till barsen, så egentligen kanske jag bara kan hacka dom mycket mindre nästa gång jag gör dom ;) Det ska ju ändå vara nyttigt med frukt :P 



Till ca 20 bars:

50 - 150 g blandad torkad frukt, t.ex aprikoser, dadlar, tranbär m.m. (jag hade 50 g mango). 
150 g cashewnötter
200 g smör
1½ dl farinsocker
1 dl ljus sirap
7 dl havregryn
1 krm salt
200 g mörk choklad

Gör så här: 

  • Hacka frukt och nötter. Jag tyckte det var enklare att klippa frukten då den va ganska klibbig. 
  • Sätt ugnen på 150 grader C. 
  • Blanda smör, socker och sirap och låt det smälta samman på medelhög värme. 
  • Ta kastrullen från värmen och rör i frukt, nötter, havregryn och salt.
  • Tryck ut smeten på en plåt med bakplåtspapper ca 20x30 cm, jag la mina i en form med bakplåtspapper. Tryck till ordentligt med handen eller baksidan av nån slev eller nått. 
  • Grädda mitt i ugnen 40-45 minuter. 
  • Låt kakan svalna något innan den skärs i rutor med en vass kniv. Låt bitarna kallna i formen i kylen innan de lossas. 
  • Smält chokladen i ett vattenbad.
  • Doppa bitarna i chokladen.  
  • Låt dom ligga kallt igen och stelna. 
Barsen går utmärkt att frysa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar