torsdag 2 april 2015

Fiskgratäng

Nått som jag minns från när jag var barn är min mammas fiskgratäng, den älskar
jag verkligen! När jag får den även nu i vuxen ålder så dukar hon alltid fram en djuptallrik till mig för jag gör som jag gjorde när jag var barn, då smakar den ju bäst, jag fyllde tallriken med potatismos, fiskgratäng o massvis med sås :)

Jag testade att göra en egen för jag vet att jag inte kan göra hennes så att den blir lika god så det är dax att lära mig min egna :)  vi. 
Hade ett fiskpaket i frysen så tänkte dax för en gratäng :) jag testade, höftade o smakade mig fram och jag blev jättenöjd!

Jag hade i min version som räckte till två personer o matlåda:

1 pkt fisk, jag hade 400 g torskfilé

Smör
Mjöl
Grädde
Salt
Vitpeppar
Citron

räkor (om man vill)

Börja med att tina fisken om den är frysen, jag gjorde det i ugnen i en gratängform medans ugnen kom upp i temperatur o sen lite till, jag satte ugnen på 175 grader.

Ta och smält en klick smör, min var nog runt 50 gram, låt den smälta.
Pudra över lite mjöl, tänk på att inte ta för mycket då du behöver vätska till mängden ;) vispa i smör o mjölblandningen så att det inte blir klumpar.
Häll på grädde, jag hade äkta vispgrädde för smakens skull, vispa hela tiden medans du häller i grädden tills du känner att den inte är för tjock eller för tunn utom lagom. ;)
Låt såsen koka upp för att få bort mjölsmaken.

Ta ut fisken ur ugnen så att den inte krymper bort :P

Smaka av såsen med lite salt och vitpeppar, låt den fortsätta koka lite.
Pressa i en skvätt citron och vispa lite.
Är du nöjd med smaken så häll såsen över fisken, nu får såsen även lite fiskspad i sig för sista touchen :)
In med gratängen i ugnen så att fisken blir klar, tog nog en kvart/tjugo minuter för vår.

Fixa undertiden det ni vill servera till fiskgratängen, vi hade potatismos med kokta grönsaker till.

Måste faktiskt erkänna att denna nästan smakade som mammas :)
Men vi hade lite räkor i frysen så jag la på några sådana också för att lyxa till det lite.
Underbart god o enkel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar