torsdag 2 april 2015

Hastbullar

Idag blev jag sugen på att baka bullar men jag hade ingen jäst hemma så satt o kikade lite på olika alternativ som man skulle kunna göra med vad jag hade hemma. Och hittade detta receptet på Hastbullar, gjorde om det lite o här är min variant  :)

Och det bästaste är att det tog mindre än en halvtimme innan det stod nybakade bullar på bordet :)


5 dl vetemjöl
2½ tsk bakpulver
1 dl socker
1½-2 tsk kardemummasmält choklad


100 g margarin eller smör
1 ägg
2 dl mjölk

Pensling o garnering
1 ägg
pärlsocker
hackad sötmandel alt jordnötter

Blanda samman mjöl, bakpulver, socker och kardemumma i en skål.
Finfördela smöret i mjölblandningen.
Tillsätt ägget och mjölken.
Arbeta raskt ihop degen.
Sätt ugnen på 225 grader C, har ni varmluft så sätt den på 200 grader C istället.


Klicka ut smeten i pappersformar.
Pensla med ett uppvispat ägg och strö över valfri garnering.

Grädda mitt i ugnen i 10 minuter.

Smält chokladen och ringla över lite över bullarna.
Låt bullarna svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar