torsdag 2 april 2015

Tacopaj

Idag testade jag ett gammalt recept där jag till o med hade glömt bort resultatet o hur de smakade men ooo så gott de blev :) 
Jag gjorde en tacopaj med massor av crème fraiche i som gjorde det till en väldigt krämig paj som är väldigt mättande! 



Ni behöver...

2½ dl mjöl
100 g margarin eller smör
ca 200 g parmesan alt tacoost
3 msk vatten
400 g köttfärs
1 påse tacokrydda
2 tomater alt en näve små plommontomater
1 liten burk grön chili
2 burkar crème fraiche
1 krm vitpeppar
2-3 dl riven ost
tortilla chips


Sätt ugnen på 225 grader C.

Börja med pajskalet...

Blanda mjöl och margarin i en bunke. Knåda sönder smöret lite i mjölet. Blanda ner parmesan alt tacoosten och vattnet i bunken och rör om ordentligt.
Tryck ut i en pajform och grädda i mitten i 10 minuter.
Ta ut pajskalen och sätt den för att svalna.

Fortsätt med innehållet....

Fräs köttfärsen och när den är genomstekt så häll i tacokryddorna och 1 dl vatten och låt vattnet koka bort.
Häll färsen i pajskalet.

Hacka tomaterna och strö  över tacosfärsen.
Häll över chilin.

Och sedan toppingen...

Blanda crème fraichen, vitpepparn och osten (spara ca ½ dl) i en bunke och bre över pajen.
Strö över den sista osten.

Sätt in pajen igen i ugnen på samma 225 grader C och grädda den igen i 10-15 min, se till så att den inte får för mycket färg på sig.

Låt pajen få stå några minuter så att den sätter sig lite.

Garnera den med lite söndriga tortillachips (sambon är inte överförtjust i chipsen så jag får ta mina vid sidan om) och servera den med en grönsallad.
Underbart god och väldigt mättande!
(gick tyvärr inte att få snygga bilder då vi var lite för hungriga för att låta den sätta sig så den är väääldigt krämig :P )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar