söndag 18 september 2016

Bounty

Jag älskar kokos!! 
Så några av mina favoritgodisbitar är Bounty (och självklart Snickers då jag även älskar nötter). 
Jag sprang på ett recept på Bountybollar hos "bakamedfrida", bara tre ingredienser så inte svåra att göra, saker jag nästan alltid har hemma och jag behövde inte göra om receptet så att smaken skulle passa mig bättre för dom var redan underbara!! 
Jag såg först en video hon gjort med dessa och sedan själva receptet, superenkelt!! 
Jag gjorde en variant som smakade precis som de man köper i affären och en annan variant med mörk choklad och flingsalt på, innehållet är detsamma. 

Sambons pappa tyckte till o med om dom så pass mycket så att han beställde dom till julbordet ;) 

Sambon min är inte lika glad för kokos som jag så när han såg att jag bakade och att det sedan i stort sett endast var kokos gick han från glad gubbe till sur gubbe... 
Efteråt när jag tvingade honom att smaka dom så sa han att dom var faktiskt inte så tokiga, redigt goda faktiskt ;) 
Kan till o med komma på honom med att gå till kylen o mumsa på en lite då o då... :P 


Ett tips är att ni gör en sats av varje då ni ändå endast ska ha en halv burk kondenserad mjölk till varje recept. 
Här kommer varianten som smakar som i butiken: 

1/2 burk sötad, kondenserad mjölk, det blir nästan 200 g.
125 g kokos
200 g mjölkchoklad

Gör så här: 

  • Blanda kokosen och den kondenserade mjölken i en skål. Rör ihop till en krämig smet. 
  • Ställ smeten i kylskåpet mesans ni smälter chokladen.
  • Rulla sedan till ca 18 st avlånga Bountybitar
  • Doppa bitarna i chokladen så att dom blir helt täckta och lägg på ett bakplåtspapper. 
  • Strö över lite kokos som dekoration innan chokladen stelnat
  • Sätt in dom i kylskåpet tills de ska serveras och förvara dom sedan i kylen tills de tar slut, vilket går ganska snabbt :) 

Smaklig spis! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar