onsdag 4 mars 2015

Spenatsås

Idag ville min sambo ha en gammal rätt som vi ofta åt när vi var små, kanske man fortfarande äter rätten men vet inte om den är så populär i dagens samhälle men den är god :) 

Vi gjorde potatismos med fiskpinnar och spenatsås :) 


Fiskpinnarna köpte vi färdiga men moset och spenatsåsen gjorde jag själv. Tänkte jag skulle odla lite spenat sen i trädgården så slipper man köpa de oxå :) 


Det ska bli skönt när man kan odla egen mat så att matkassan blir lite mindre :) Lite självförsörjande men tyvärr går det inte hela vägen o ärligt talat, tur är väl det... ;)

Men här kommer receptet på spenatsåsen iallafall, jag höftade med allt men skriver ut ungefärliga mått till er så att ni vet på ett ungefär. Men det viktigaste är att smaka sig fram... 
Mycket enkelt att göra, första gången jag gjorde den men definitivt inte den sista :) 



Till ca 4 portioner behöver ni: 
  • ca 200 g spenat, jag hade fryst färdighackad från butiken och vägde inte så exakt utan höftade lite.
  • ca 2 msk smör, ni behöver inte vara exakta, jag skar klickar med en kniv o mätte inte.
  • 1 msk vetemjöl
  • ½ tsk salt
  • ½ tsk strösocker
  • ½ krm vitpeppar
  • 2 dl grädde
Gör så här: 
  • Tina upp spenaten långsamt på plattan och rör runt i den hela tiden. 
  • Lägg i en klick smör och fortsätt att röra tills smöret har smält. 
  • Tillsätt vetemjölet medans ni rör ut de i spenaten så att klumparna försvinner, ta lite i taget. 
  • Krydda med salt, peppar o sockret. Akta så att ni inte bränner vid spenaten... 
  • Tillsätt grädden och låt spenatsåsen sjuda några minuter under omrörning. 
  • Och sist ta spenatsåsen från plattan o rör ner någon klick smör. 
  • Smaka av så att ni gillar den annars krydda till den lite mer alt mer grädde. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar