torsdag 9 juli 2015

Havssaltkladdis

Igår så var jag sugen på att baka lite igen, jag var även sugen på mörk choklad med salt som jag har fått lite dille på, de e ju så gott ihop!  :) 
Så det blev en kladdkaka med mörk choklad och havssalt/flingsalt. 


Ni behöver för en standard springform, min räckte till 10-12 personer: 

4 ägg
4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
2 dl vetemjöl
170 gram smält smör
1/2 burk med karamelliserad mjölk
1 chokladkaka med mörk choklad och havssalt, jag hade Lindts men hade egentligen tänkt ha Marabous med salta mandlar men den var tyvärr slut, så välj efter tycke och smak. 
Topping: 
400 gram mörk mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
Havssalt/Flingsalt


Gör så här:
  • Ställ ugnen på 175 grader.  
  • Smält smöret och låt svalna något. 
  • Rör ihop ägg och socker i en bunke.
  • Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten, rör sist ner smöret. 
  • Men vispar inte kladdkakesmeten, då kan det bli för mycket luft i och den kan bli torr.
  • Smöra (enklast är att smöra med flytande margarin tycker jag) och bröa en rund form med avtagbara kanter, jag bröade med kokos vilket var jättegott och blev en god touch på kakan. 
  • Börja med att breda ut hälften av kladdkakssmeten  i formen, och klicka ut kolakrämen (karamelliserade mjölken) i smeten , dela chokladen i mindre bitar och tryck ner, toppa sist med resten av kladdkakesmeten. 
  • Ställ in i ugnen i mitten i cirka 25-30 minuter. Den ska fortfarande vara lös i mitten – den stannar till sig i kylskåpet. 
  • När kladdkakan svalnat så är det dax för toppingen, sjud upp grädden och bryt ner chokladen. Rör tills chokladen är smält och blank, och bred ut över kladdkakan.
  • Dekorera kladdkakan med lite flingsalt som ni strö över kakan så att de fastnar i chokladtoppingen, akta bara så det inte blir för mycket men snåla samtidigt inte ;) Jag hade nog lite för lite egentligen för min smak....
  • Servera med lite vaniljvisp eller kanske lite lättvispad grädde.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar