måndag 26 oktober 2015

Kött- och grönsakssoppa

I helgen var det ett underbart höstväder ute och vi blev sugna på soppa, jag ville testa nån jag inte gjort förr så vi bestämde oss för en kött- o grönsakssoppa.

Jag har aldrig lagat de förr och när jag googlade recept så märkte jag att de var ganska enkelt och ganska lika varandra så jag la ner recepten o körde lite på frihand :)
Den blev jättegod! :D
Den tog ca 2½ timme att laga då den fick koka ett bra tag så att köttet skulle bli ordentligt mört, här bestämmer köttet koktiden.

Och som vanligt med mina recept, "man tager vad man haver" och tycker om! Gillar ni paprikor ja men hacka ner en sådan här i oxå då, eller varför inte en kålrot eller nått annan grönsak?

Jag hade i min soppa som lätt räcker till 6-8 personer:

1½ kg kött av högrev, entrecote eller liknande
1 flaska oxfond
lagerblad
svartpepparkorn alt vitpepparkorn
kryddpepparkorn
4 morötter
1-2 palsternacka
1 gul lök
1 purjolök
ca 6 potatisar
vatten
smör att bryna köttet i 

Serveringsförslag: 
crème fraiche eller gräddfil 
gärna nån färsk krydda som persilja, timjan eller liknande att strö över
lantbröd
smör o ost



  • Börja med att sätta en stor kastrull som ni fyllt till hälften med lättsaltat vatten på spisen så den får bli varm och så småningom börja koka. 
  • Lägg även i kryddpepparkornen och lagerblad.
  • Tärna ner köttet i lagom bitar, ca 2x2 cm kanske, putsa det från senor o fett. När ni har fått ihop en liten hög färdiga bita så sätt en stekpanna på spisen, häll i lite smör och bryn köttbitarna.
    Skär, putsa och bryn om vartannat tills allt kött fått färg. 
  • Lägg ner köttet i vattnet som kokar vid detta lagret. 
  • Häll i ca halva flaskan med oxfond.
  • Skiva löken i skivor/ringar och häll ner i vattnet. 
  • Skala morötterna, skölj och skiva dom i skivor. Lägg åt sidan. 
  • Skiva purjolöken i smala strimlor, skölj dom så ni får bort all jord. Lägg åt sidan. 
  • Skala palsternackan och precis som morötterna, skiva i skivor och lägg åt sidan. 
  • När köttet kokat ca 1 timme så lägg ner morötter och svart- alt vitpepparkornen och resten av fonden. 
  • Kolla köttet lite då och då hur pass mört det blivit. Smaka även på spadet. Den behöver inte stormkoka utan mer småputtra. 
  • Efter ca 2 timmar så lägg ner palsternackan och purjolöken. 
  • Skala potatisen och skär dem i tärningar. Känns köttet så gått som klart? 
  • När det är ca 10-15 minuter kvar lägg i potatisen och lått soppan småputtra. 
  • Kolla köttet och känn så potatisen är klar.

När soppan är klar, servera den i djupa skålar alt tallrikar med en klick crème fraiche (det kommer att skära sig) eller lite gräddfil och strö över lite färsk krydda klippt i mindre bitar.

Servera med ett gott lantbröd, exempelvis mitt lantbröd med morötter, smör och ost!

Underbart gott en kall höstdag! :)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar