tisdag 6 juni 2017

Snickers-glasstårta

Jag hittade för ett tag sedan ett recept på en Snickers-glasstårta och blev genast sugen!
Älskar Snickers, glass i stora lass och ja tårta också för den delen!  Så var ju bara tvungen att testa denna! 
Men som vanligt så gjorde jag om den en hel del så att den passade mig mer, var enklare att göra och liknade en snickers mer enligt mitt tycke... 


Till min variant behöver ni: 

En kladdkakebottnen:
125 g smör
3 1/2 msk kakao
1 dl strösocker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl
1 dl mjölk
ca 50 g mörk choklad

Kolasås
1/2 burk karamelliserad mjölk
jordnötter

Snickersglass:
2 1/2 dl vispgrädde
1/2 burk kondenserad mjölk
1/2 burk jordnötssmör, jag hade crunchy
1/4 burk karamelliserad mjölk


Börja med kladdkakebottnen: 
  • Sätt ugnen på 175 grader C.
  • Klä bottnen på en springform med bakplåtspapper, smöra kanterna av formen. 
  • Smält smöret på medelhög värme. 
  • Rör ner kakao och mjölken i det smälta smöret. 
  • Vispa ägg och strösocker
  • Rör ner de torra ingredienserna i äggblandningen. 
  • Tillsätt smörblandningen och rör om till en jämn smet. 
  • Häll smeten i formen
  • Grovhacka chokladen, jag hade 70%-ig och strö över kakan
  • grädda kakan i mitten av ugnen i ca 20 minuter, den kommer att bli ganska fast vilket är bra då det ska vara en bottnen, vill ni ha den kladdig så ta ut den efter ca 15 minuter. 
  • Låt kakan svalna helt. 
Kolasåsen: 
Kan ju knappast bli enklare....
  • Öppna burken och häll över ca hälften i en bunke
  • Häll i någon/ra näve/ar jordnötter och rör runt, mängden väljer ni efter tycke o smak... 

Dags för Snickeriglassen: 
  • Vispa grädden och den kondenserade mjölken i en bunke med elvisp till en fluffig smet. 
  • Tillsätt jordnötssmöret och vispa snabbt ihop. 
  • Rippla i lite av kolasåsen och rör runt
Montering: 
  • Ta bottnen från formen, jag valde att göra om den till en mindre form då jag ville ha en högre glasstårta, så jag skar ut den mindre storleken från mitten av kladdkakan och la i den nya bakformen. Men vill ni ha samma storlek som ni bakat kakan så lossa bakplåtspappret och lägg tillbaka den i formen igen. Den kommer dock inte bli lika hög som min är på bilden. 
  • Bred ut kolasåsen som är blandad med jordnötterna, spara gärna lite till serveringen
  • Bred ut glassmeten över kolasåsen
  • Plasta in formen och sätt in den i frysen i ca 6 timmar, gärna över natten

Servering: 
  • Ta fram tårtan ca 20 minuter innan ni ska mumsa på den
  • ringla över resterande kolasås blandat med nötter
  • Smält chokladen och häll över tårtan, låt det rinna ner över kanterna alt ta chokladsås som stelnar vid beröring av frysta produkter. 
  • Garnera med delade snickersbitar, gärna ett rejält lass eller som i mitt fall när snickersbitarna är uppätna, dekorera med mera kolasås.
Mumsa, ät o njut!!
 

Tårtan går utmärkt att frysas in med kolasåsen ovanpå. 

Lycka till! 
 

Originalreceptet kommer ifrån Fridas bakblogg













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar