måndag 19 oktober 2015

Pannkakor/Plättar

Häromdagen så ville sambon ha crêpes, jag va inte lika sugen på det så han fick crêpes medans jag
smaskade på pannkakor med glass istället :P 
Receptet som jag använde till mina pannkakor hittade jag i en gammal receptbok som jag haft sen -92 (!!) men jag ändrade de lite genom att tillsätta lite grädde.
Man kan även använda detta receptet till plättar, jag minns när jag var liten o skulle alltid ha plättar o inte pannkakor, fattar inte hur mamma
orkade stå o steka dessa små plättarna men de gjorde hon :) 
Vill ni ha crêpes receptet så hittar ni det här.  

Dessa pannkakorna var jag väldigt nöjd med och de höll ihop bättre än andra recept som jag testat så numera kommer jag endast att göra dom efter detta receptet! 

Jag gör oftast en stor sats då jag gärna fryser in några plus att det även ska vara till matlådor... 

Ni behöver: 
4 ägg
6½ dl mjölk
1½ dl grädde, jag hade 40%-ig
4 dl mjöl
1 tsk salt
4 msk smält smör


Gör så här:

  • Ta fram en skål och häll i mjölet, saltet och lite av mjölken. Vispa till en jämn smet. 
  • Knäck äggen och låt dom glida ner i smeten. Häll även i resten av mjölken och grädden. Och vispa ihop allt till en smet. 
  • Låt stå och dra sig minst 10 minuter, perfekt att plocka fram stekpanna alt plättlagg, smör och samtidigt så hinner man duka :) 
  • Smält smöret i en liten kastrull alt i stekpannan över svag värme. 
  • Rör ner de smälta smöret i smeten. Vispa in de så det blandas. 
  • Häll i en liten klick smör i stekpannan alt plättlaggen och ha värmen på mellanvärme. 
  • Häll i ett tunt lager smet och se till så att det fördelas jämnt över ytan. 
  • Dra runt kanten med hjälp av en stekspade så att den lossna lite.
  • När undersidan fått vacker färg vänder du den/dom och grädda på andra sidan. 
Underbart gott!! 

Servera med sylt, socker, grädde, färska bär, nutella eller glass! 

Dessa fungerar alldeles utmärkt till picknicken oxå;  
  • lägg lite färska bär i en kall pannkaka/plätt
  • strö över lite socker, 
  • rulla ihop och ner i en bunke. 
  • Perfekta att smaska på ute i skogen en varm sommardag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar