onsdag 27 juli 2016

Coca cola-kaka

Att jag är tokig i Coca cola vet alla som känner mig, det ska vara äkta vara annars kan de kvitta... och helst i burk alt glasflaska, konstigt att de kan vara olika smak på petflaska o burk...

När jag jobbade inom Telenor så hade jag ofta kontakt med en kund som skickade detta receptet till mig, han tyckte denna kakan passade mig :P kan faktiskt bara hålla med honom..... ;)

Denna var jättegod! Jag gjorde dock om den lite, gillade inte den glasyren som skulle varit på så jag gjorde en annan variant istället, skulle även vara chokladströssel på egentligen - jag tog riven mjölkchoklad istället...

Och här använder vi äkta vara av Coca cola! Inte light eller zero utan det ska vara vanligt socker.

Ni behöver:

3 stycken ägg
4 1/2 dl socker
225 gram smör
2 1/2 dl Coca cola
6 dl vetemjöl
1 1/2 msk bakpulver
2 msk vaniljsocker
4 msk kakao

Glasyr:

7 dl florsocker
115 gram smält smör
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
4 msk Coca cola

Garnering:

2-3 rutor mjölkchoklad

Gör så här:

Sätt ugnen på 190 grader
Klä en långpanna ca 30 x 40 cm med bakplåtspapper.

Smält smöret
Vispa under tiden ägg och socker pösigt.

Blanda de torra ingredienserna (mjöl, bakpulver, vaniljsocker o kakao) i en annan bunke.
Tillsätt de torra ingredienserna och Coca colan i äggvispen. Rör om så att det blandar sig ordentligt.
Tillsätt det smälta smöret och rör om till en slät smet.

Häll i långpannan.
Grädda i ca 15-20 minuter, känn med sticka när den är färdig, den ska vara torr.
Ställ svalt så att den kallnar medans ni gör glasyren.

Glasyr:
Blanda ihop alla torra ingredienserna.
Blanda ner Coca colan och smöret till en bredbar glasyr.
Bred glasyren på kakan i ett jämnt lager.

Riv lite mjölkchoklad över.


Skär upp i fyrkantiga bitar och servera med lite vaniljvisp alt vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar