onsdag 27 juli 2016

Kladdkakemuffins med mörk choklad

Jag gillar riktigt kladdig kladdkaka men jag ville ha något som jag o sambon kunde fika på utan att man äter sig fördärvad för att man inte vill slänga en halv kladdkaka... Så det fick bli kladdkakemuffins :)


Och dom blev underbart kladdiga och goda!!

Jag använde en högre pappersform till dessa så att de inte skulle flyta ut, funkade perfekt!! 
Måste shoppa på mig fler sådana formar, köpte dessa på Rusta. 

Dock så är dom godast när dom serveras varma då det blev annars lite starkt med den mörka chokladen, men det är en smaksak :) 

Till ca 12-18  stycken, beroende på formen:

100 gram smör
2 ägg
2 1/2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
4 msk kakao
1/2 tsk bakpulver
200 g mörk choklad, gärna över 60%
Gör så här:

💜 Ställ ugnen på 200 grader.  
💜 Ställ ut formarna på en plåt 
💜 Hacka chokladen i lite grova bitar, dock ska dom inte vara för grova, ska smälta lite men ändå ha lite kärna kvar.  
💜 Knäck äggen i en skål. 
💜 Smält smöret. 
💜 Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och sikta ner det hos äggen, rör med en slev. Blanda sist i smöret och rör tills smeten är ordentligt blandad. 
💜 Blanda ner chokladbitarna. 
💜 Häll upp ca 2 tredjedelar i formarna med smet. 
💜 Grädda sedan mitt i ugnen i cirka 8-10 minuter.




💜 servera gärna med grädde spritsad över kakan och med jordgubbar vid sidan om. 


Underbart goda!!

Kramisen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar