onsdag 2 augusti 2017

Snabb o enkel Sommartårta á la Johnas

Min sambo är inte mycket för frukt och 
bär i mat och bakverk, såsom jordgubbssylt i tårtor...
Så i min sommartårta är med något som han älskar - Choklad!
 

Behövde fixa en snabb tårta häromdagen och ville ha lite sommarkänsla...
Så det blev en gräddtårta med jordgubbar och halvfabrikat, det är inte alltid man hinner med att baka från grunden så slänger in det receptet här oxå så får ni lite insperation.

Ni behöver:

Sockerkaksbottnen
Marängbotten, använd gärna min sega chokladmarängbotten med nötter!


Chokladmousse
Vaniljkräm (marsán)
(mjölk)

Grädde
Jorgubbar
Choklad

Börja med att göra fyllningarna, det står på förpackningen hur ni ska göra, ingen mening att jag skriver det här med tanke på att olika förpackningar har olika recept.
Men både denna chokladkrämen och vaniljkrämen skulle blandas med mjölk.

Men vispa fyllningarna och ställ kallt medan ni gör resten.

Vispa grädden som ni ska dekorera med.
Skölj jordgubbarna och låt dom rinna av.
Snoppa dom om ni vill det, skiva dom om ni vill det.


Lägg en marängbotten på ett fat.
Bred ut ett lager med chokldmoussen
Lägg på sockerkaksbottnen
Bred  ut vaniljkrämen
Lägg på ett lager med sockerkaka till över vaniljkrämen.

Bred ut ett lager med grädde på sockerkakan och spritsa kanterna.
Jag spritsade även lite chokladmousse här o där.

Dekorera tårtan med jordgubbarna och chokladbitar.


Klar att servera, snabbt, smidigt och enkelt när tiden inte finns!
Men lika god ändå :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar