torsdag 4 januari 2018

Saffransbiskvier

Till jul gjorde jag 4 olika sorters
minibiskvier, päron, choklad, pepparkakskryddad och saffran.
Det räckte med en sats botten därav det blev 4 olika fyllningar, skulle gjort två egentligen...

Men jag gjorde dom liiite väl små men det passade perfekt till julbordet då det är så mycket annat man vill mumsa på.

Jag skriver här receptet på bottnarna jag använde mig av, men rekomenderar att ni gör dom lite större än mina om ni inte ska ha dom på ett "sju sorters kakor-kalas".

Gör storleken ungefär som en enkrona så blir dom i lite normal minibiskviestorlek, jag gjorde mina som en 50-örings storlek.

Vill ni inte ha så många så halvera storleken.

Bottnen:
  • 150 g mandelmassa
  • nästan 1 dl socker
  • 1 äggvita
  • riven apelsinskal

Fyllning:
  • ½ dl apelsin eller clementinjuice
  • 1 påse saffran, 0,5 gram. 
  • 250 g rumsvarmt smör
  • 1 ¼ dl florsocker

Topping:
  • ca 150 g mörk choklad

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.  

Riv mandelmassan grovt på ett rivjärn. Arbeta in äggvitan och socker så att smeten blir slät och jämn.
Fyll en spritspåse med mandelmassan och spritsa ut på en plåt med bakplåtspapper till den storleken som ni vill ha dom, dom kan flyta ut ytterst lite.
Riv lite apelsinskal över bottnarna.  
Grädda bottnarna mitt i ugnen i ca 10 minuter, tills de fått en fin färg. 
Låt dom svalna lite på plåten innan de lossas och få kallna helt på ett galler med undersidan upp. 

Blanda apelsinjuice med saffran. Låt stå 30 minuter.

Vispa smör och florsockerfluffigt med elvisp. 
Tillsätt saffransjuicen. Fortsätt vispa tll en slät kräm. 

Spritsa saffranskrämen på bottnarna så de blir toppformade. 
Låt stelna i kylen i ca 30 minuter. 

Smält chokladen över vattenbad och låt den svalna lite. 
Doppa biskvierna i chokladen och ställ dom svalt så chokladen stelnar. 
Jag tyckte smörkrämen hade så vacker färg så jag doppade bara toppen. 

Det går även bra att frysa biskvierna sedan. 

Dessa var ganska kraftiga i saffransmaken, dom var lagom i storlek då de var så små men om jag hade gjort dom i orgonalbiskviestorlek så hade det blivit lite för kvalmigt för min smak, men det är en smaksak! 



Saffransreceptet kommer orginal från Ica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar