tisdag 2 januari 2018

Minipepparkaksbiskvier

Till jul gjorde jag 4 olika sorters minibiskvier, päron, choklad, pepparkakskryddad och saffran.
Det räckte med en sats botten därav det blev 4 olika fyllningar, skulle gjort två egentligen...
Men jag gjorde dom liiite väl små men det passade perfekt till julbordet då det är så mycket annat man vill mumsa på.

Jag skriver här receptet på bottnarna jag använde mig av, men rekomenderar att ni gör dom lite större än mina om ni inte ska ha dom på ett "sju sorters kakor-kalas".
Gör storleken ungefär som en enkrona så blir dom i lite normal minibiskviestorlek, jag gjorde mina som en 50-öring i storlek.

Vill ni inte ha så många så halvera storleken. Jag tyckte det skulle bli för krångligt att dela 1 äggula på hälften, och då jag ändå skulle göra en med ren choladsmak så gjorde jag en hel sats och sedan delade jag den på hälten efteråt och smaksatte denna halvan med pepparkakskryddor. 

Bottnen:
  • 150 g mandelmassa
  • nästan 1 dl socker
  • 1 äggvita

Fyllningen:
  • 50 g mörk choklad, jag hade 55%-ig choklad
  • 125 g rumsvarmt smör
  • 1 ½ dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 äggula
  • Pepparkakskryddor, smaka er fram men nga kryddmått. Finns färdigblandade påsar i butik.

Topping:
  • ca 150 g mörk choklad, jag hade 55%-ig även här. 

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 

Riv mandelmassan grovt på ett rivjärn. Arbeta in äggvitan och socker så att smeten blir slät och jämn.
Fyll en spritspåse med mandelmassan och spritsa ut på en plåt med bakplåtspapper till den storleken som ni vill ha dom. 
Grädda bottnarna mitt i ugnen i ca 10 minuter, tills de fått en fin färg. 
Låt dom svalna lite på plåten innan de lossas och få kallna helt på ett galler med undersidan upp. 

Smält chokladen till fyllningen över ett vattenbad. Låt den svalna. 

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och äggula till en fluffig smet med hjälp av en elvisp. Vänd ner den smälta chokladen. 
Blanda i pepparkakskryddor, smaka er fram tills ni är nöjda. 

Spritsa ut chokadkräm på varje bottnen. 
Ställ dom lite kallt alt i ett kylskåp i ca 30 minuter så de får stelna lite. 

Bryt chokladen till toppingen i mindre bitar och smält den över vattenbad. Låt chokladen få svalna något innan ni börja doppa ner biskvierna, ett tips är att ni använder en kopp eller en djup bunke när ni doppar biskvierna så ni täcker fyllningen. 
Snurra biskvierna samtidigt som ni doppar ner dom så ni täcker fyllningen med choklad, skaka av dom lite lätt innan ni tar upp dom så överflödig choklad skakas av. 

Låt dom få stelna i kylskåp. 
Det går även bra att frysa biskvierna sedan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar