måndag 1 januari 2018

Minipäronbiskvier

Till jul gjorde jag 4 olika sorters minibiskvier, päron, choklad, pepparkakskryddad och saffran.
Det räckte med en sats botten därav det blev 4 olika fyllningar, skulle gjort två egentligen...

Men jag gjorde dom liiite väl små men det passade perfekt till julbordet då det är så mycket annat man vill mumsa på.

Jag skriver här receptet på bottnarna jag använde mig av, men rekomenderar att ni gör dom lite större än mina om ni inte ska ha dom på ett "sju sorters kakor-kalas".
Gör storleken ungefär som en enkrona så blir dom i lite normal minibiskvistorlek, jag gjorde mina som en 50-örings storlek.

Dom blir även lite snyggare om ni gör dom lite större, men till julbordet så var dessa perfekta! 

Vill ni inte ha så många så halvera storleken.

Bottnen:
  • 300 g mandelmassa
  • 1 3/4 dl socker
  • 2 äggvitor
Fyllning: 
  • 1 äggula
  • 100 g rumsvarmt smör 
  • 2 dl florsocker
  • 1 ½ tsk vaniljsocker
  • ca 1 tsk päronessens
  • ½ tsk grön hushållsfärg
Dekoration
  • 150 g mörk choklad

Gör så här: 

Sätt ugnen på 175 grader C 

Biskviebotten

Riv mandelmassan på den grova delen av rivjärnet. 
Blanda i en bunke tillsammans med socker och äggvitorna till en krämig massa. 
Spritsa ut bottnarna på ett bakplåtspapper, de kan flyta ut lite i ugnen under gräddningen.
Grädda dom i ca 10 min tills de fått en fin färg, de ska vara lite gyllenbruna men håll koll på dom för de kan gå snabbt. 
Låt dom svalna på plåten 



Smörkräm

Vispa ihop smör, florsocker, vaniljsocker och äggen till en slät kräm. kolla så inte smöret ha klumpat sig för mycket, lättast är med en elvisp. 
Smaka av med päronessens men smaka er fram. 
Färga smörkrämen svagt grön, akta så att ni inte tar för mycket. 

Ihopsättning

Bred smörkräm på bottnen, är dom väldigt rundade i bottnen så kan man spritsa ut smörkrämen på den rundade sidan. 
Lägg ihop med en annan botten och fortsätt så tills bottnarna tar slut, det går att öppna biskvin igen om man vill fylla på med lite mer smörkräm. 
Ställ kallt. 
Smält chokladen i vattenbad. 
Doppa halva biskvin och låt dom stelna. Jag satte mina i äggkartonger som jag hade plastat in. 


Hoppas att ni gillar dom!
Päronbiskvierna finns även i normalstorlek








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar