fredag 12 januari 2018

Snabb påsmixdessert

Har man lite snålt med tiden alt om man får lite oväntat besök, eller som vi -sjuka men sugna på nått sött, så är det bra att ha lite halvfabrikat hemma i form av påsmixar. 

Jag gjorde en dessert av chokladmousse, chokladpudding, vispad grädde och dumlechips
Enkelt och väldigt gott! 

Börja med att välja vilka glas/skålar du vill servera desserten i, ställ dom i lutande ställning utan att de ramlar omkull. Jag satte mina i varsin bunke. 

Ta först moussen då den är mer krämig, följ anvisningarna på förpackningen (vispa i 3 min med mjölk) och spritsa ut moussen i glasen, fyll ungefär halva glaset. Ställ in i kylen i ca 30 min i lutande ställning. 


Dax för chokladpuddingen. 
Här kunde jag ställa glasen upp då moussen var så fast (detta beror på vad ni använder för mousser) och istället hälla ner chokladmoussen då den är väldigt rinnig av sig innan den fått stelna i kylen. 
Men detta gjorde att jag kunde göra en liten effektfull höjdskillnad mellan mousserna. 
In i kylen i en halvtimme. 

Undertiden fixade jag dumlechips och vispade grädde. 

Dumlechipsen var väldigt enkla att göra, in med några dumlekolor på ett bakplåtspapper i ca 5 minuter i 175 grader C. Mer noggrann beskrivning hittar ni här

Servering:

Stick ner ett dumlechips i varje dessert och spritsa grädde.





Hoppas att det smakar! 

















Receptet på dumlechipsen kommer ifrån Receptster

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar