lördag 13 december 2014

Daimbiskvier

Nu har julbakandet börjat här hemma :D

Jag har bakat chokladbiskvier och daimbiskvier för första gången i mitt liv, har alltid trott att bottnarna skulle vara svåra att göra men dom var ju jätteenkla!
Det enda man behöver när man gör biskvier är tid, det tar en liten stund då man behöver vänta på att bottnar o krämer o choklad ska svalna, men det är inte värre än att baka bullar :D
Så dessa kommer jag att baka många gånger igen, året om, ska även testa att göra päronbiskvier nån dag för nu har jag även köpt päronessens.
När jag gjorde biskvierna så hittade jag olika recept på bottnarna, jag testade två olika varianter och den ena flöt ut så den kommer jag nog att använda när jag gör större biskvier o den andra varianten som inte flöt ut när jag ska göra olika figurer alt mindre bottnar så man kan kontrollera den lite mer. :)
Men här kommer receptet på den modellen av botten som flyter ut lite, jag gjorde daimbiskvierna på dessa.


Till ca 15-20 stycken behöver ni:

Till bottnarna:

200 g mandelmassa
½ dl socker
1 äggvita

Till smörkrämen:

150 g rumsvarmt smör
1½ dl florsocker
2 dubbeldajm
1 tsk vaniljsocker
1 äggula

Till överdrag och garnering:

1 pkt (200-300 g) mjölkchoklad
½ dubbeldajm

Gör så här:

Riv mandelmassan grovt på rivjärn. Blanda i socker och äggvitan så att smeten blir slät och jämn, den kommer att vara ganska tjock. Fyll en sprits med mandelmassan och spritsa ut bottnarna på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda dom i 175 grader, ca 10-20 minuter tills de fått en fin färg. Låt dom svalna lite när de kommer ut från ugnen.

Vispa under tiden ihop det rumsvarma smöret med de övriga ingredienserna (förutom daimen) till en slät kräm.
Hacka daimen och rör ner den i smörkrämen.
Bred smörkrämen på undersidan av bottnarna, bred smöret lite toppigt, jag använde en sked till att klicka ut krämen och sedan en liten slickepott till att forma topparna.
Ställ dom kallt, i kylen eller liknande en stund, en halvtimmer eller så.

Smält chokladen på svag värme över vattenbad och låt den svalna lite, chokladen får inte vara för varm när du doppar biskvierna, då rinner chokladen nästan bara av biskvierna.
Hacka under tiden daimen lite grovt.
Doppa biskvierna i chokladen, enklast är det om man har chokladen i en djup bunke, kopp eller liknande när man ska doppa dom, vrid dom lite så att chokladen kommer åt överallt och skaka lite på dom sedan så att överflödig choklad rinner av.
Strö på lite hackad daim som dekoration.

Förvara dom kallt så chokladen stelnar och det går även bra att frysa biskvierna sedan.

Bottnarna var väldigt enkla att göra så passa på att göra en dubbel sats, frys in hälften och ta fram när du vill överraska med biskvier lite snabbt.


Mycket goda! 
Lycka till o smaklig spis! Dom är försvinnande goda :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar