onsdag 17 december 2014

Pepparkaksbiscotti

Härom dan bakade jag något som jag aldrig gjort förut men helt klart kommer att göra många gånger igen (särskild då detta baket snart är uppätet) :P Jag gjorde pepparkaksbiscotti o de var underbart goda!

Pepparkaksbiscotti är goda skorpor med smak av pepparkaka... (erkänn, ni hade blivit förvånade om jag hade skrivit med smak av päron) ;) 

Receptet ger ca 40 st. 


Ingredienser: 

100 g rumsvarm smör eller margarin
2 dl strösocker
3 st ägg
7-8 dl vetemjöl
2 tsk malen ingefära
2 tsk malen kanel
½ tsk malen kryddnejlika
1 tsk kardemumma (om man gillar detta annars kan det uteslutas) 
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
3 dl mandel

Gör så här: 
  1. Sätt ugnen på 175 grader C. 
  2. Rör smör och socker smidigt. Tillsätt äggen, ett i taget, under vispning. 
  3. Hacka mandeln lite grovt och blanda ner. 
  4. Blanda de torra ingredienserna med varandra och rör ner i smeten. 
  5. Arbeta ihop till en slät, lätt kladdig deg. 
  6. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i tre längder. Rulla ut längderna lika långa som plåtens längd. tycker man att dom är för tjocka kan man göra 4 längder istället. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. 
  7. Grädda i 15 - 20 minuter. 
  8. Ta ut plåten och sänk värmen till 100 grader. 
  9. Skär längderna i sneda bitar, ca 2 cm breda. 
  10. Ställ tillbaka plåten i ugnen i 10 minuter. 
  11. Stäng av värmen och låt plåten stå i eftervärmen tills de är torra och knapriga. 
Jag tog ut mina så att några av bitarna (de i mitten av längderna, jag hade tre längder) blev lite degiga fortfarande och de var mycket uppskattat hemma. Kantbitarna var knapriga och de i mitten va lite mjuka mitt i. 

Perfekta i en burk eller att ge bort som gåva. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar