söndag 14 december 2014

Klassiska chokladbiskvier

Första gången jag gjorde chokladbiskvier så blev jag väldigt positivt överraskad, det var väldigt enkelt att göra och mycket goda! De tog lite tid då man fick vänta på att krämen, bottnarna o chokladen ska svalna men det var det helt klart värt! 

Smeten som jag använde till dessa sega mjuka mandelbottnarna flyter inte ut när man grädda dom så tänk på att göra dom i den storleken som ni vill ha dom, nästa gång tänkte jag testa att forma bottnarna till hjärtan :) 


Till ca 12-16 stycken behöver ni: 

Botten:
275 g mandelmassa
1 äggvita

Fyllningen:
50 g mörk choklad, jag hade 55%-ig choklad
125 g rumsvarmt smör
1 ½ dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Topping:
150 g mörk choklad, jag hade 55%-ig även här. 

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. 
Riv mandelmassan grovt på ett rivjärn. Arbeta in äggvitan så att smeten blir slät och jämn, den kommer att bli ganska tjock. 
Fyll en spritspåse med mandelmassan och spritsa ut på en plåt med bakplåtspapper till den storleken som ni vill ha dom. 
Grädda bottnarna mitt i ugnen i ca 12-20 minuter, tills de fått en fin färg. 
Låt dom svalna lite på plåten innan de lossas och få kallna helt på ett galler med undersidan upp. 

Smält chokladen till fyllningen över ett vattenbad. Låt den svalna. 

Vispa smör, florsocker, vaniljsocker och äggula till en fluffig smet med hjälp av en elvisp. Vänd ner den smälta chokladen. 

Bred chokladfyllningen lite toppigt på undersidan av bottnarna, jag klickade ut krämen med hjälp av en sked o toppade dom med hjälp av en liten slickepott. 
Ställ dom lite kallt alt i ett kylskåp i ca 30 minuter så de får stelna lite. 

Bryt chokladen till toppingen i mindre bitar och smält den över vattenbad. Låt chokladen få svalna något innan ni börja doppa ner biskvierna, ett tips är att ni använder en kopp eller en djup bunke när ni doppar biskvierna så ni täcker fyllningen. 
Snurra biskvierna samtidigt som ni doppar ner dom så ni täcker fyllningen med choklad, skaka av dom lite lätt innan ni tar upp dom så överflödig choklad skakas av. 

Låt dom få stelna i kylskåp. 
Det går även bra att frysa biskvierna sedan. 


Jag gjorde även daimbiskvier samtidigt



som jag gjorde dessa, är ni sugna på att testa dom så hittar ni det receptet här

Hoppas att ni gillade denna varianten av klassiska chokladbiskvier. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar