onsdag 17 december 2014

Nötigt julbröd utan russin

Jag testade häromdagen att baka ett bröd fullt med nötter och fröer och med dinkelmjöl, jag har aldrig bakat med dinkelmjöl förut så detta var nytt för mig, var som vanlig mjöl (självklart) så det var inget märkvärdig med att baka med dinkel :) 
Nötter brukar jag ha i bröd så det vet jag blir gott :) men man kan själv välja lite vad man vill ha i för sorter efter eget tycke och smak, och även om man gillar frukter kan man ha de i. 

Men detta behöver du till brödet som jag gjorde...


8 dl vetemjöl
4 dl dinkelmjöl
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
1 liter filmjölk, standard
2 dl mörk sirap
cirka 6 dl blandade nötter o fröer, jag hade hasselnötter, valnötter, pumpafrön, solrosfrön (både saltade o naturella) 


Sätt ugnen på 200 grader C. 
Rör ihop de olika mjölsorterna, (sikta dinkelmjölet, häll det genom en sil) saltet och bikarbonat.
Rör ner filmjölken och sirapen. 
Grovhacka nötterna (och frukterna om ni har några sådana). 
Rör ner nötterna och fröerna i smeten och rör om tills allt blivit en jämn smet. 
Smöra och bröa 2 avlånga former med pumpafrön och solrosfrön och häll i smeten, lämna 2-3 cm så att bröden kan jäsa upp.

Strö över ytterligare lite fröer över brödet och grädda i nedre delen i 200 grader C i cirka 50 minuter, håll koll på det så det inte får för mörka kanter. 
Sänk sedan värmen till 175 grader C och grädda ytterligare i 20 minuter. 
Låt det svalna något innan du stjälper upp det och skär det i bitar. 
 

Detta receptet hittade jag på jennysmatblogg.damernasvarld.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar