tisdag 31 mars 2015

Potatis- och köttfärssoppa

En annan rätt som också hamnat lite i glömskan är denna soppan, jag fick smaka den för många år sedan och den är enkel, god o mättande :)

Även denna rätten höfter jag lite och det tycker jag ni också kan göra, jag kommer däremot att skriva ner hur mycket jag tog inom (parantes) men som sagt, höfta er fram, man måste våga experimentera och testa sig fram :)

Ni behöver:

  • Potatis (6 stycken)
  • Köttfärs (500 gram)
  • Bacon (2 paket)
  • Gul lök (1 styck)
  • 1 tärning grönsaksbuljong alt en skvätt flytande grönsaksfond



Koka upp vatten i en stor gryta.
Medans det kokar upp så skala och skiva potatisen i tunna skivor.
Lägg i buljongen/fonden i grytan och även potatisen, låt det fortsätta att koka.

Stek köttfärsen i en stekplåt, den behöver inte kryddas men jag har ibland lite paprika och chilikryddor på. 
Stek den färdig.

Skär löken i tunna, ätbara skivor. Lägg även dessa i grytan.

När köttfärsen är genomstekt så lägg även den i grytan.

Klipp baconen i mindre bitar och stek även dessa, stek dom knapriga och lägg dom sedan i grytan som fortfarande puttra på spisen.

Om det behövs så fyll på med mer vätska.

Koka soppan tills potatisen är klar.

Servera den med bröd, smör och ost.

Vill man ha en klick créme fraîche ovanpå så tänk på att det kan skära sig en smula men det är gott :)

Lycka till o smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar