lördag 18 februari 2017

Fläskytterfilémarinad

Jag hade letat fram en fläskytterfilé i frysen o tänkte pigga upp den lite med en marinad. Har aldrig gjort en marinad från grunden och kom ingenstans då jag var grymt förkyld så det fick bli lite vad vi hade hemma. 
Den blev riktigt god!! 
Blev positivt överraskad och kommer helt klart göra denna fler gånger i sommar till grillens matstunder! 

Jag höftade lite med mängderna så det har jag tyvärr inte hur mycket jag tog men det får man anpassa efter hur stor köttbit ni har. 

Men jag gjorde så här: 

Börja med ta ta fram två plastpåsar alt en bunke att ha köttet i sedan. 

Lägg köttet på en skärbräda och putsa det om det behövs. 
Sen kryddade jag med en pepparblandning som innehåller; rosépeppar, svartpeppar, grönpeppar, vitpeppar o kryddpeppar. Denna blandningen finns färdig att köpa men ta annars bara det som ni har hemma i pepparväg. 
Se till så att kryddorna kommer runt om hela köttet. 

Jag krydda även med vitlökskrydda, chiliflakes och salt. 

Sedan la jag köttet i en plastpåse, la ner 3 kvistar färsk rosmarin och hällde över några matskedar rapsolja med smak av vitlök och timjan
Jag hällde även i några matskedar med naturell rapsolja (vill ju inte ta slut på den bladade oljan). 

Klaffsade runt köttet lite i oljan och la sedan ytterligare en påse till runt om allt för att det inte skulle läcka. 

Låt stå i kylen i några timmar. 

Klart att börja tillaga :)  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar