torsdag 16 februari 2017

Nutellakladdkaka med valnötter

Jag rensade skafferiet häromdagen och gjorde en Nutellakladdkaka med en hasselnöt och valnötsbotten.

Vi hann inte mumsa på den samma dag utan den stod i kylen tills dagen efter och då var den fortfarande kladdig och fin!
Väldigt gott med valnötterna som kom fram i bottnen, valnötter o choklad går väldigt bra ihop!

Ni behöver:

3 ägg

3 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
1 dl nutella
2 dl vetemjöl
150 g smör
ca 1 näve valnötter och hasselnötter, beror lite på hur stor form ni använder er av.

Kokos till att bröa formen


  1. Ställ ugnen på 175 grader C. 
  2. Hacka valnötterna och hasselnötterna lite grovt. 
  3. Smält smöret och låt den svalna något. Rör sedan ner numellan så allt smälts. 
  4. Rör ihop ägg och socker. 
  5. Blanda de torra ingredienserna; vaniljsocker, kakao och vetemjöl i en egen bunke. Sikta ner det i äggsmeten medans ni rör runt. 
  6. Rör sedan ner nutellasmöret. 
  7. smörj och bröa en springform med kokosen, jag la även ett bakplåtspapper i bottnen.
  8. Lägg ner valnötterna och hasselnötterna så det täcker bottnen. 
  9. Häll ner smeten över nötterna och dekorera den med nötter om ni vill det. 
  10. Ställ in mitt i ugnen i 20-30 minuter, den ska fortfarande vara lite lös i mitten - det kommer att stanna i kylskåpet.

Ställ sedan i kylskåpet tills den har svalnat. Ska den stå längre så plasta in den. 

Servera med lättvispad grädde, vaniljvisp, färska bär eller lite glass.




Originalreceptet kommer ifrån Jennys matblogg, jag har som vanligt ändrat lite efter mitt tycke o smak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar