måndag 8 augusti 2016

Mörk apelsinchokladparfait

Vi hade Johnas föräldrar på middag här i helgen och vi ville bjuda dom på en nyttigare variant av middag, vi valde att grilla lax och att ha en massa grönsaker och rotfrukter till, blev underbart gott!
Och till dessert så gjorde jag denna parfait, dock ej med grädde som en parfait egentligen består av.
Jag hade vaniljvisp istället...

Och den blev otroligt god!!
Serverade med lite hallonsås och färska hallon :) nomnomnom

Ni behöver till 4 port:

1 pkt ädel vaniljvisp 12%
2 pkt 70% mörk choklad med apelsinsmak

Dekoration om man vill: 

jordnötter

hallon
socker

Vispa vaniljvispen med en elvisp eller i maskin, det tar en liten stund...
Hacka undertiden chokladen i bitar med lite lagom tuggmotstånd, tänk på att dom kommer att frysas in...
När vaniljvispen är krämig och bildar spår efter vispen så är den klar.
Blanda ner chokladen och rör runt.

Häll upp i mindre portionsformar och ställ in i frysen, jag brukar låta mina frysa i minst 4 timmar för att vara säker men det beror på hur stora portioner ni gjort.

När ni ska dekorera tallrikarna och parfaiten till serveringen så gjorde jag det med hackade nötter, hallonsås och hela färska hallon, men det är en smaksak, ni kan ju dekorera med vad ni tycker passar med detta blev riktigt gott ihop.
Det är bra att ta fram parfaiten några minuter innan dem skall serveras så de hinner tina lite. 

Jag hackade lite jordnötter och la på toppen av parfaiten.

Jag gjorde även en urenkel hallonsås; ni tar några hallon o lite socker och mixa till en slät kräm - klart.

Drog ut lite hallonsås på tallriken, toppade med några hallon, satte på parfaiten och rev lite av den mörka chokladen över alltsammans, dekorerade även med en ruta mörk choklad.

Underbart god och blev uppskattad tack o lov :D

Och denna är underbart god att äta som den är!! Jag har även en annan variant med daim som oxå är riktigt god men dock inte lika nyttig som denna mörka chokladen, men vad gör de ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar