tisdag 9 augusti 2016

Nyttig kasslerwok med sweetchilisås



Igår gjorde jag en rensning i vårt skafferi, hade en hel del rotsaker o grönsaker över från helgen som jag ville använda innan de blev dåliga. 
Detta resulterade i en wok som blev riktigt god och nyttig! Även sambon tyckte vi skulle göra denna fler gånger o han är inte så glad för wokat så det ser jag som ett bra resultat :P 
det enda man får tänka på är att ingredienserna krymper i pannan så även om man tror man lagar mat till ett helt kompani så gör man inte de... 


Jag hade i: 

4 orangea morötter
3 gula morötter
vitkål
några klasar blomkål
1 vårlök
1 chili (liten som vi odlat själva)
2 rädisor
4 champinjoner (jag gillar inte svamp så dessa var till sambon) 
kassler

olja
sweetchilisås
honung
salt o peppar

crème fraiche

Börja med att strimla morötterna, vitkålen, chilin och löken i tunna stavar. 
Skiva ner blomkålen i mindre klasar. 
Häll över dom i en wokpanna med olja och sweetchilisås. Rör runt då och då så att de inte bränner fast, tänk på att de är hett och skvätter! 


Skiva även rädisorna och champinjonerna men vänta lite med att lägga ner dom, morötterna behöver lite tid på sig. 

Strimla även kasslen i stavar och lägg ner i woken. Fyll på med sweetchilisås (och olja om det behövs).  
Ringla över lite honung

Lägg även i champinjonerna och rädisorna, rör om ganska ofta. 



Fyll på med sweetchilisås lite då o då. 

När morötterna är tillräckligt mjuka för er smak så smaka av med salt, peppar och mer sweetchilisås. 

Servera med en klick crème fraiche

Enkelt, gott och nyttigt! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar