tisdag 31 oktober 2017

Kärleksmumssockerkaka

Kakan utan glasyr... 
Enkel att göra och en god kaka som är perfekt att bjuda på! 


Ni behöver: 
125 g smör
100 g mörk choklad
3 ägg
 3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker

Glasyr: 

65 g smör
4 msk kaffe
3 ½ dl florsocker
½ msk kakao
3 tsk vaniljsocker

Garnering: 

Kokos


  1. Sätt ugnen på 175 grader C. 
  2. Smörj och bröa, gärna med kokos, en form som rymmer ca 1 ½ L. 
  3. Smält smöret tillsammans med chokladen på medelvärme. 
  4. Vispa ägg och socker fluffigt. 
  5. Sätt en sil över bunken och häll i vetemjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner det i äggsmeten. 
  6. Vispa i smör och chokladen. 
  7. Häll upp smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 50 minuter, känn med en sticka att kakan är färdig. Jag lät min vara lite kladdig i mitten. 
  8. Håll koll på den då den får färg efter en stund, lägg på en bit folie om den blir för solbränd. 
  9. Ta ut kakan och låt den vila i formen i 5 minuter.  Vänd upp kakan på ett fat. 
  10. Dax för glasyren: 
      1. Smält smöret och rör i kaffet. 
      2. Låt blandningen svalna lite och rör sedan ner florsocker, kakao och vaniljsocker. 
      3. Vispa till en jämn och fin glasyr. 
      4. Låt den stelna lite innan ni häller den över kakan. Se till så kakan inte är för varm (min var det så glasyren smälte lite) 
      5. Strö sedan lite kokos över
  11. Sätt in kakan lite svalt så glasyren stelnar en liten stund innan servering. 
  12. Klar att serveras! 


Receptet kommer ursprungligen från mitt kök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar