torsdag 14 september 2017

Dubbel mördegskaka med Nutella

Jag ville ha några enkla, relativt snabba
kakor som jag kunde slänga ihop tillsammans med lilleman, och testa några nya formar jag köpt i form av ett puzzel.

Slängde ihop en mördeg med schackrutor i baktanken men ville då testa formarna så kavlade degen istället.
Här kan ni göra som ni vill, endast fantasin sätter gränserna!
Mina blev inte allt för vackra men lilleman hade roligt och han skötte formarna, därav vissa puzzelbitar inte redigt ser ut som puzzel men vad gör de?! Skrutten skrattade och hade roligt :)
Och kakorna, de blev goda både torra och med Nutella!


Ni behöver:

ca 5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Nutella

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader C.
Blanda samman mjöl, socker och matfett till en deg.
Dela degen mitt itu.
Blanda den ena degen med vaniljsocker och den andra med kakao.
Ställ den ena degen kall medan du kavlar ut den andra degen, lättast mellan två bakplåtspapper.
Tryck ut kakorna som ni vill ha och lägg kakorna på en bakplåtsklädd plåt.
In med kakorna i ugnen i ca 10 minuter, håll koll på dom för det går fort mot slutet.
Under tiden fortsätter ni göra resterande kakor och varva med ugnen.

Låt kakorna svalna och bred Nutella på hälften, sätt ihop med en kaka så det blir en dubbelmacka eller servera dom torra.


Förvara kakorna utan Nutella i en burk så håller de sig krispiga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar