söndag 25 januari 2015

Köttgryta

När jag lagar mat så brukar jag ofta lägga i lite gott o blandat efter vad jag har hemma och vad jag är sugen på.... 

Jag gjorde häromdan en köttgryta, hade tänkt göra den efter mitt vanliga recept men sen la jag i lite av de o lite av detta o sen blev det en god gryta :) 
Dock så får ni ha lite testa-själva-er-fram-i-fingrarna för jag tar inte alltid måtten men jag ska försöka återskapa dom på ett ungefär :) 

Jag hade i:
  • Högrev
  • Morötter
  • Champinjoner
  • Grädde
  • Oxfond
  • Kryddpeppar
  • Lagerblad
  • Svartvinbärsgelé
  • Äppelmos
  • Salt o peppar
  1. Det är väldigt enkelt att göra en köttgryta, man börjar med att tärna ner köttet till 1-2 cms bitar, jag hade nästan ett kilo högrev, tänk på att man putsar bort ganska mycket fett. 
  2. Bryn bitarna allt eftersom ni skär det, och när allt är brynt, lägg ner skivade morötter (jag hade 3 st) och delade champinjoner, lite beroende på storleken om ni behöver dela den i 2 alt 4 delar. 
  3. Fyll på med vatten och fond, låt koka på svag värme tillsammans med lagerblad o kryddpeppar i 1-2 timmar. Här beror det lite på köttet, det ska bli så pass mört att det faller isär när man sätter gaffeln i det. Man får fylla på med vatten lite då o då. 
  4. Kolla köttet efter en timme ungefär, och fyll på med grädde istället för vatten. Lägg oxå i 2 matskedar gelé och 2 msk äppelmos i grytan och låt koka vidare en halvtimme - en timme, beroende på köttet. 

Jag har aldrig haft i äppelmos innan men nån hade lämnat en burk här på julaftonen så tänkte jag testar, och det blev jättegott!! Kommer verkligen att ha i det flera gånger :) 
Jag smakade av med salt o peppar o det blev underbart gott, märkte hur jag stod o smakade av grytan gång på gång bara för att jag ville ha mer o mer av den :P 
Min gryta kokades på svag värme i 2½ - 3 timmar men det var för att vi åkte och handlade mitt i alltihopa. Det är det som är det bästa med att göra grytor, man kan göra massa annat undertiden medans spisen och tiden gör jobbet. :) 



Servera med potatis alt pasta eller ris. Gott med en grönsallad till oxå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar