onsdag 26 juli 2017

Nötkaka


Jag som älskar nötter och choklad tycker denna kakan är perfekt och helt i min smak :)
 
Nästa gång kanske jag testa att dekorera den med romeska bågar så det blir lite apelsinchoklad som pricken över i:et...

Enkel att göra och håller lätt ett par dar i skafferiet!

Ni behöver:

ca 80 g nötkärnor, jag hade hasselnötter och mandel
125 g smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
en näve nötter

Dekoration:
Choklad, gärna smaksatt
hackade blandade nötter

Gör så här:
 
Börja med att sätta ugnen på 175 grader C.
Smörj och bröa en form på ca 1 liter. Jag brukar bröa med kokos men varför inte nötter även här?

Mal nötterna fint i en kvarn.
Rör smöret och sockret pösigt. Tillsätt ett ägg i taget och rör smeten vit.
Vänd ner de malda nötterna, mjölet och bakpulvret om vartannat i smeten.

Häll smeten i formen

Grovhacka nötterna och strö över smeten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter, känn efter med sticka så den inte är kladdig alt döbakt.

Låt kakan svalna i formen.


Smält chokladen i ett vattenbad alt i en rostfri bunke på eftervärmen i ugnen.
 
Hacka nötterna lite grovt.
Ringla över chokladen över kakan och strö över nötterna innan chokladen stelnar.


Klar att servera!
Underbart god för en nöttokig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar