onsdag 8 mars 2017

Kinderäggcheesecake med överraskning

En rolig och mycket god cheesecake till
barnkalas eller bara som fredagsmys gjorde jag häromdagen... kinderäggcheesecake med överraskning... 
Ett kinderägg är ju överraskning, choklad och leksak
Då ville jag även att min cheesecake skulle innehålla samma sak... överraskning, choklad och leksak...

Vilket den också gör! :) 

Jag hade en hög men mindre form (18cm i bottnen) när jag gjorde denna så har ni en vanlig springform så bör ni dubbla receptet.

Antal kinderägg som ni har i cheesecaken beror på hur stor form ni har och hur många som får plats, det väljer ni själva, jag hade tre stycken i min form och det blev perfekt! plus ett ovanpå till garnering 



Sen fyller ni den med vad ni själva vill och tycker om; hackad choklad i olika smaker, gummibjörnar m.m. bara fantasin som sätter gränser...



Ni behöver: 

Bottnen: 
ca 75 g digestivekex
ca 30 g smör

Cheesecake: 
1 dl socker
ca 80 g mjölkchoklad
ca 80 g kinderchoklad
3 dl grädde
260 g philadelphiaost

Överraskning och garnering: 
kinderägg
mjölkchoklad eller annan fyllning

Min form var inte en springform utan en form med lös bottenplatta, så jag valde att plasta in formen för att lättare få ut cheesecaken sedan, har ni en springform kan det vara en bra idé att lägga bakplåtspapper i bottnen.

Dela kinderäggen försiktigt i sin skåra så att du får två halvor av ett ägg, använd gärna en skalpell eller ett rakblad.

Börja med att smälta smöret till digestivebottnen.
Riv digestivekexen under tiden på den fina delen av ett rivjärn, det kommer att ramla ner lite större smulor men det gör inget, de e bara bra när det blir lite blandat.
Blanda smöret med digestion och tryck ut i formen.

Smält chokladen i ett vattenbad, ni kan smälta mjölkchokladen och kinderchokladen tillsammans. Låt den svalna lite.

Vispa hälften av grädden.
Vispa hälften av philadelphiaosten tillsammans med hälften av sockret, ska bli som lättvispad grädde ungefär.

Blanda nerden vispade grädden i philadelphiavispet och blanda ner den smälta chokladen. Blanda det till en jämn smet så att du inte har några vita delar kvar.

Lägg chokladcheesecaken i formen och lägg ner ägghalvorna. Använd fantasin hur ni vill ha dom liggandes, i en cirkel, tvärs över, som en blomma m.m.

Lägg plast över och sätt in i frysen i ca 2 timmar.

Förbered undertiden innehållet i dina kinderägg

Vispa resterande grädde.
Vispa resterande philadelphiaost tillsammans med sockret

Ta fram cheesecaken, lägg i fyllningen i ägghalvorna och lägg på locket (andra delen av ägghalvan). Jag gjorde denna enkel, jag grovhackade kinderchoklad  och la i äggen.

Fyll på med cheesecaken runt om och så att ni täcker äggen, dom ska ju bli en överraskning.

In med den i frysen igen.
Jag rev lite mjölkchoklad på toppen av min innan jag stoppade in den i frysen.

Ta ut cheesecaken ca 20 minuter innan den skall serveras så att den hinner mjukna lite.

Man kan sedan dekorera den hur man vill, smälta choklad o ha över, hacka kinderchoklad o strö över m.m.
Jag gjorde en enkel dekorering på denna så ni skulle få se hur de olika lagerna blev.

Dekorera även cheesecaken med kinderägg, leksakerna som kom i de andra äggen som ni har gömt i cheesecaken blir en rolig färgklick på cheesecaken och barnens favorit. 



Kramisen 

Helgens variant av kinderäggscheesecaken
med smält choklad över då äggen råkade synas lite mot kanterna...
Dubbel sats mot receptet.  


Fylld med nonstop, daim och M&M:s 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar