torsdag 15 januari 2015

Fågelmat

Jag gjorde hemmagjord fågelmat häromdan, ville se om det fungerade först innan jag la upp det...
Jag är en person som tycker det är självklart att mata småfåglarna nu när de har de svårare att hitta mat själva, och samtidigt är det lite trevligt att se dom mumsa i sig godsakerna. Det enda dryga är att de gör de så snabbt och att om man väl har börjat ge dom mat så bör man fortsätta då de lärt sig att här finns maten.
Enda problemet är att handeln är väldigt medveten om att folk köper fågelmat så i längden blir det ganska dyrt, så testade att göra eget :)
Jag hitta flera olika recept på fågelmat och fattade att det är mer eller mindre, man tager vad man haver hemma, jag kombinerade ihop de olika recepten så det passade mitt skafferi, köpte en större säck med blandade fågelfrön och en större säck med fågeljordnötter, då räcker det längre och de blir billigare än att köpa flera småsäckar när man ska göra detta.
Det gick väldigt lätt och snabbt att göra dessa så det blir de flera gånger och fåglarna verkade bli överlyckliga och mumsar på för fullt!



I mitt recept, där jag höftade en hel del, behöver ni:

500 g kokosfett
3 dl havregryn
4 dl blandade fågelfrön
4 dl fågeljordnötter
2 dl hackade hasselnötter
1 dl hackade russin
skal från 3 klementiner/apelsiner
½ dl pumpakärnor
½ dl solrosfrön

Formar och hampasnören

Nästa gång kommer jag dock öka mängden kokosfett så det blir lite mer fett som binder ihop allt, det var inget problem med 500 g men om man ökar mängden till 750 g så räcker det nog lite längre...

Jag började med att hacka nötterna, russinen, klementinskalen så de var i bättre, mindre bitar.
Sedan smälte jag kokosfettet, det gick förvånande snabbt, lätt det svalna medans jag blandade ihop alla ingredienserna.
Hällde i alla ingredienserna i en stor bunke och blandade runt.
Sen hällde jag över kokosfettet och blandade tills allt var blött av fettet.



Jag hade några kokosnöttershalvor från tidigare köp så tänkte använda dom som form till detta, jag hade även en mindre bakform och en stor gammaldags bakform.
Nu har jag formar med hål i mitten så jag hänger ett snöre runt omkring kakan men om ni inte har det så behöver ni lägga ett snöre i formen som stelnar i fettet och som sedan håller upp kakan.

Häll i fröblandningen i de olika formarna, har ni snöret i formen så se till så att det kommer fröblandning runt om snöret.



Ställ formarna svalt i några timmar.
Ta fram formarna, stick ner en mjuk kniv alt provsticka i kanterna och rucka lite på den så kommer kakan att ramla ut.
Kokosfettet har nu blivit vitt och grumligt och håller ihop fröna. Tycker ni att de håller ihop fröna för dåligt så är det bara att öka kokosfettet nästa gång :)

Häll ut kakorna till de små liven och se dom njuta av sin mat :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar