torsdag 29 januari 2015

Champinjonsoppa

Igår gjorde jag för första gången Champinjonsoppa :)
Jag gillar inte svamp men jag gillar svampsoppor, så länge man slipper svampbitarna så är jag nöjd men då sambon gillar svamp och bitar av svamp, så jag silar min och vi blir båda glada. :)

Soppan är ganska mäktig och smaken blev riktigt rund och god pga grädden, nomnomnom.



För ca 6 personer:
500 g champinjoner
1 gul lök
1 tsk torkad timjan
3/4 - 1 dl konc grönsaksfond
6 dl vispgrädde
5 dl mjölk
1½ msk Maizena
smör
salt, peppar
tärnad bacon


Grovhacka hälften av champinjonerna och lägg i en bunke. Skär resterande av champinjonerna i tunna skivor och lägg i en annan bunke.
Skala och finhacka löken.
Fräs de grovhackade champinjonerna och löken i ca 3 msk smör i en stor kastrull/gryta i ca 5-10 minuter.

Tillsätt timjan, fond (börja med 3/4 dl), häll också i grädden och mjölken. Rör om och låt koka upp.
Låt koka i ca 10 minuter under lock men se upp för det kokar gärna över så ha de inte för varmt och passa grytan. Rör om lite då och då.

Ta soppan från värmen och mixa den slät med en stavmixer.

Tillsätt 2/3 av den skivade svampen i soppan och koka i 2-3 minuter.
Red maizenastärkelsen i 2 msk kallt vatten och häll ner i soppan. Låt sjuda i några minuter till.
Smaka av soppan med salt, peppar och ev lite mer grönsaksfond.


Stek under tiden den tärnade baconen i smör lite lätt hårt som ska vara till topping och lite xtra smak. Häll upp i en liten skål.
Stek sedan i samma panna resterande av den skivade svampen i smör som ni ska ha till garnityr till soppan, häll upp i en liten skål men låt lite av smöret ni stekt i få smaksätta soppan lite, men inte för mycket utan låt bara nån tsk få ramla ner i soppan o koka ihop lite.

Smaka av och se om ni är nöjd.
Soppan blir ganska krämig, vill man ha den lite lösare så i med lite mer mjölk, men jag gillar den som den är :)

Servera soppan gärna med nybakade frallor, smör o ost och toppa soppan med bacon och den stekta svampen.


Smaklig spis! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar