fredag 2 januari 2015

Nougatbollar med choklad o havssalt

Detta är en twist av mozartkulor som blivit lite moderna med havssalt. 
Jag har verkligen fastnat för choklad med havssalt men jag är inte så glad för mozartkulor, men det var endel av våra gäster som vi hade på julafton så dessa gick hem :) 

Till ca 30 stycken behöver ni: 

150 gram nougat
200 gram mandelmassa
150 gram kvalitetschoklad med smak av havssalt
En gnutta flingsalt

Gör dom så här: 
Skär upp 30 bitar av den kylskåpskalla nougaten och rulla varje bit till en liten boll. 
Skär sedan mandelmassan som är rumstempererad i 30 bitar, tryck ut varje bit med handflatan och lägg nougatbiten i mitten och rulla ihop till en boll. 

Smält chokladen över vattenbad på svag värme. 
Doppa varje kula i chokladen, enklast är det om ni har chokladen i en mugg alt skål, låt överflödig choklad rinna av. 

Låt stelna på bakplåtspapper och strö över liiite flingsalt, det ska inte ta över pralinen så akta så ni inte får för mycket. 

Förvara dom svalt, gärna i en burk. 

Detta receptet hittade jag hos en av mina favoritreceptbloggar, Jennys matblogg, och gjorde inte om på något sätt så det är samma som hon har, ni hittar det här. 

2 kommentarer:

  1. Hej! Hur får man dem snygga så att de inte fastnar på bakplåtspappret och chokladen går av på undersidan??

    SvaraRadera
  2. Hej, finns bakplåtspapper som är lite oljade och ribbade, jag brukar lyfta på pappret och försiktigt dra loss det, skär bort choklad som flutit ut med en kniv och ibland bättrar jag på med ny choklad.
    Kan även stelna på galler alternativt marmorplattor.
    Blir dom lite fula under kan man lägga dom i snygga knäckformar och dölja lite av det fula ;)

    SvaraRadera