fredag 2 januari 2015

Trillingnöt

Eftersom Aladdin-asken har förlorat sina trillingnötter så tänkte jag i år att jag skulle göra egna, dock var jag lite trött när jag gjorde dessa och de blev inte liiiika fina som jag hade tänkt dom, nästa gång ska jag nog låta dom torka på ett tätt galler istället för ett bakplåtspapper, men det får man själv känna sig fram hur man vill göra och vad man tycker är enklast och blir snyggast. 


Dom är väldigt enkla att göra, om man vill ha dom lite mindre söta så väljer man bara en mörkare choklad. 


Ni behöver: 
200 gram mjölkchoklad
100 gram  hasselnötter

Gör så här: 
Rosta hasselnötterna lite lätt i en torr, het stekpanna. Akta så att ni inte bränner dom. 
Gnugga av överflödigt skal, jag la dom i en handduk och gnuggade. 

Smält chokladen över vattenbad. 

Vänd ner alla hasselnötterna i chokladen (använd gärna en djupare tallrik alt skål här så blir det enklare för er) vänd om nötterna lite med en sked så att alla får choklad på sig. 


Fånga upp dom tre och tre, låt lite av överskottschokladen rinna av och lägg dom för att torka, antingen på galler eller bakplåtspapper, det väljer ni som sagt vad ni tycker är enklast och snyggast. 

Chokladen som blir över kan du med en gaffel eller liknande ringla över godisbitarna. Nått som är snyggt är om man istället ta antingen mörk eller vit choklad och ringla över så blir det en liten färgskingring. 


Möe gott :) 
Hoppas att ni tycker om dom! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar