måndag 5 september 2016

Nötkakor

Jag älskar nötter i bakverk och sprang
på detta receptet på nötkakor, började baka dom och samtidigt så funderade jag på hur man kunde ändra om dom...
Slutade med att jag gjorde dessa kakorna såsom receptet sa att man skulle göra dom och sedan gjorde jag en egen variant med basen från dessa, dom döpte jag till Nötburgare pga utseendet :P 
Nöjd med båda sorterna och de gick hem hos sambon! :D 

Ni behöver till ca 30 kakor: 

250 g malda nötter, jag hade hälften sötmandel, hälften hasselnötter 
250 g socker
2 ägg
Ca 30 hela hasselnötter
Mörk choklad 


Börja med att mala nötterna. Blanda dem med sockret. 

Rör ner äggen och kleta ihop det till en jämn smet. 

Sätt ugnen på 180 grader

Rulla till bollar, ca 20 g i varje. Det blir lite mindre kladdigt om du blöter händerna lite med vatten när du rullar. 

Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. 

Sätt fast en hasselnötskärna mitt i kakan. 

Sätt in i ugnen och grädda i ca 8-10 minuter. 

Låt svalna lite. 

Smält choklade över vattenbad och doppa ena sidan av kakorna i choklad. 

Låt kakorna stå svalt. 




Försvinnande goda! 
Ett tips är att göra dubbel sats med en gång! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar