tisdag 23 september 2014

Flygande Jacob

Igår gjorde jag en klassisk 70-tals rätt och ärligt talat det var väldigt enkelt och väldigt gott!

Jag gjorde Flygande Jacob, och tänkte dela med mig av receptet här till er :) 

Ni som inte vet vad flygande Jakob (undra vem som kom på de namnet egentligen) är något som man kort o gott kan säga kyckling, gräddchilisås, banan o jordnötter :) 
Nu  tänker nog vissa bläää varm banan.... ja, så tänker jag oxå därför låter jag mina bananbitar vara ganska stora så jag kan ta bort dom innan jag serverar dom (sambon gillar inte heller varma bananer).


För 4 personer...


1 färdiggrillad kyckling eller 4 kycklingfiléer
2 bananer
3 dl vispgrädde
1½ dl chilisås
2 paket bacon
1½ dl jordnötter


Serverar gärna med kokt ris och sallad, gärna både kokta grönsaker och en grönsallad. 

Tillagning:


  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Plocka kycklingköttet från den grillade kycklingen och lägg bitarna i en ugnssäker form. 
  3. Använder du rå kycklingfilé så stek dom i lite smör eller olja med salt och peppar. 
  4. När dom blivit stekta i några minuter och de fått fin färg så ta upp och skär dom i bitar, ca 0,5 cm bitar. 
  5. Skala bananerna och skiva dom, är ni som jag som inte gillar varma bananer så dela varje banan i 3 delar. Gillar ni däremot bananer så skiva dom i mindre bitar. Lägg bananbitarna ovanpå kycklingarna. 
  6. Vispa grädden löst och blanda i chilisåsen. 
  7. Bred gräddblandningen över kyckling och bananbitarna. 
  8. Gratinera detta i ugnen i 15-20 minuter. 
  9. Använder ni en stekgryta så lägg kycklingbitarna i grytan och tillsätt grädde samt chilisås, låt småputtra i 5 minuter. 
  10. Vill i ha ris till maten så börja koka det. 
  11. Sätt även en gryta med vatten på spisen som man kan koka lite grönsaker i, vi hade broccoli och sockerärter. 
  12. Skär undertiden bacon i småbitar och knaperstek. 
  13. Skär grönsakerna till salladen. 
  14. Gillar man inte varm banan så ta bort bananbitarna och strö över bacon och jordnötter över kycklingen. 
  15. Flygande Jacob är klar att servera med allt som ni vill ha till :) 
Smaklig spis! 

Jag googlade namnet och det verkar komma ifrån en man som kom på rätten, Ove Jacobsson, som var verksam inom flygfrakt = Flygande Jacob :) 
Första gången som receptet publicerades var i Allt om mat 1976

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar