fredag 26 september 2014

Ugnsbakad falukorv med chilismak

Igår hade vi en klassisk och väldigt enkel rätt, nämligen ugnsbakad falukorv med potatismos :) Denna rätten funkar även bra med pasta, potatis, ris m.m..... 

Det är väldigt enkelt att göra ugnsbakad falukorv och det finns enormt många olika sätt att laga den på... 
Jag kommer att dela med mig av vår variant och låter er leka o göra om hur ni vill :) 

Mängden på ingredienserna kan man öka efter hur många personer som rätten ska vara till så jag kommer inte skriva några specifika mängder på ingredienserna. 


  • Falukorv
  • Bacon
  • Ost - valfri smak 
  • Tomater, stora alt coctailtomater
  • Crème fraiche Paprika/Chili
  • Grädde
  • Salt o peppar

Börja med att sätta igång ugnen på 200 grader. 

Ta bort skinnen från korven och skär skåror i korven men inte rakt igenom. Igår hade jag en korv på 600 g o de räckte till 2 personer och 2 matlådor. 

Dela tomaterna i skivor, jag brukar använda coctailtomater. 
Lägg i tomatskivor i varannan skåra på korven och skivad ost i varannan. 

Linda in korven i baconskivor. Jag behövde två paket till gårdagens korv. 

Strö över ostskivor alt riven ost beroende på vad ni har. 

Lägg korven i en ugnsfast form och lägg i några delade tomatklyftor i formen. 

Häll i crème fraichen (jag hade ett paket igår) och häll över grädden, jag gillar sås så jag hade 3 dl och tog äkta vispgrädde o inte matlagningsgrädde, men det gör man som man vill. 
Rör runt så att grädden blandas med crème fraichen. 

Salta o peppra lite över alltsamman och smaka av såsen. 

Sätt in i ugnen i ca 15-20 minuter och fixa vad ni ska ha till undertiden, vi hade potatismos igår :) 

Håll lite koll på korven så att den inte bränns vid över osten och rör runt i gräddblandningen lite då o då, ös även över korven. 

Såsen får en chilismak med aning av tomater och är härligt god :) 

Sen som sagt kan man experimentera som man vill, skippa osten eller baconen, lägg till lök eller senap... ja man kan variera den hur man vill men vi gillar denna varianten, den har mycket smak o god smak :) 



Smaklig spis! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar