onsdag 17 september 2014

Morotskaka

Igår blev jag väldigt sugen på morotskaka men kunde inte bestämma mig för vilket recept jag ville följa... jag jobbade innan på ett konditori här i Karlskrona, Gylles konditori, och har receptet på deras morotskaka och sedan var jag nyfiken på Leilas recept. 
Så jag använde mig av bådas och kombinerade dom lite och ja, jag är faktiskt nöjd med resultatet :D 
Det blir en del rivande, malande o hackande men det är det bara värt :D


Så här kommer mitt kombinerade recept på morotskaka :) 


400 g morötter
250 g sötmandel
4 st äggulor
4 st äggvitor
2 dl socker
½ citron
1½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ krm salt
2 tsk malen kanel
1½ tsk malen kardemuma
½ tsk ingefära


  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Skala morötterna och riv 2/3 delar fint och resten grovt.
  • Mal 2/3 delar av mandeln fint och hacka resten grovt. 
  • Vispa äggulor och socker pösigt. 
  • Riv citronskal och pressa saften från ½ citron och blanda ner det i ägg och socker smeten. 
  • Blanda vetemjöl, bakpulver, salt, kanel, kardemumma och ingefära i en skål. 
  • Blanda ner alla torra ingredienserna i äggsmeten omväxlande med morötterna och mandeln. 
  • Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner det i smeten. 
  • Häll upp smeten i en väl smord och bröad form, helst med en löstagbar kant ca 25 cm i diameter. Jag brukar oftast bröa formen med kokos men man tar själv vad man känner för. 

  • Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 45 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara lös men lite kladdig gör inget. 
  • Låt morotskakan svalna under en bakduk. 

Frosting till morotskaka 


200 g smält smör (Låt kallna lite) 
2½ msk vaniljsocker
2 dl socker
½ citron (resten från morotskakan) 
½ lime och skalet från hela limen
300-400 g philadelphiaost 


  • Vispa ihop alla ingredienserna krämigt, är den för lös så ta i mer philadelphiaost. 
  • Bred frostingen över morotskakan och dekorera den om ni vill det, jag brukar ta lite rivna morötter över.



Jag gjorde denna gången en lite högre variant på morotskakan så jag delade den på hälften, inte mitt itu utan på hälften. Det är ju bara Johnas o jag hemma så tänkte att jag kan testa att göra en högre variant av denna :) Och det kommer jag nog att fortsätta med även om vi är flera personer som ska mumsa på den :) 
Sen bredde jag frostingen på ena halvan (tog lite för lite, nästa gång blir de ett tjockare lager) sen la jag andra halvan över frostingen så det blir som en tårta. 
Bredde sedan frosting över hela morotskakan och då klockan var sen så strödde jag endast lite rivna morötter över kakan. :) 
Blev faktiskt en liten bit till frukost imorse :P 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar