tisdag 16 september 2014

Räkpasta

Igår gjorde vi en rätt som min sambo har lärt mig, det är en rätt som han gjort så länge jag känt honom, jag minns inte om han kombinerat den själv eller om det är någon som lärt honom den men de e strunt samma :)
Detta är en av mina favoriter som jag kan bli galet sugen på ibland, styrkan i rätten beror på hur mycket paprika/chili-crème fraiche man väljer att ha i såsen, vi brukar ha 2 burkar :) Även mängden på ingredienserna är lite beroende på hur mycket man gillar dom.

Det ni behöver till 4-6 personer är:

Spaghetti

1 purjolök
1 gul paprika
1 röd paprika
champinjoner
matlagningsgrädde
1 -2 burkar paprika/chili crème fraiche
Räkor, minst 400 g rekommenderar jag.



  • Börja med att koka spaghettin.
  • Hacka paprikan i 1 cm bitar ungefär, om paprikorna är väldigt stora så räcker det med ½ paprika av varje sort. 
  • Skiva purjolöken väldigt tunt, ta endast den vita delen av purjolöken
  • Skiva även champinjonerna. 
  • Fräs purjolöken i en stekpanna och lägg även i champinjonerna i pannan.
  • Lägg även i paprikorna och fortsätt att röra om hela tiden så att det inte bränns vid. 
  • Häll på crème fraichen, börja med en burk och ta sedan en till om ni vill ha starkare smak o bättre konsistens. 
  • Häll i lite av grädden, ta inte för mycket här för räkorna spär ut såsen lite senare, ni vill inte ha den för blaskig. 
  • Rör om allt och låt det puttra ihop lite.
  • Häll av vattnet från spaghettin och lägg tillbaka dom i grytan igen, häll lite smör över dom och rör runt.  
  • Häll i räkorna, är de frusna så låt de tina upp i såsen och här ska man vara aktsam då det kan bli lite blaskigt när de tinar upp, därav man skulle vara försiktig med grädden. Är de upptinade så krama ut så mycket vatten så möjligt och lägg i räkorna. 
  • Fyll på med matlagningsgrädde eller crème fraiche om det behövs för att det ska bli en krämig sås.
  • Häll över räkröran över spaghettin och rör runt så allt blandas.
  • Klart att servera :) 

Hoppas att det ska smaka, servera gärna med lite baguette med créme bonjour vid sidan om. 
Vill man göra den lite nyttigare kan man ha en grönsallad vid sidan om.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar