måndag 9 februari 2015

Havregrynsgröt

Nått som jag ofta åt som barn var havregrynsgröt, det är något som man inte alltid tänker på när man står o funderar över vad man ska äta till frukost men det går snabbt att göra, är nyttigt och det mättar bra! Samtidigt så är det riktigt gott, särskilt om man är lite frusen...
Det går snabbt o är väldigt enkelt, man kan även göra det lite överallt, på spisen, i ugnen, över en öppen eld o i micron...

Havregrynsgröt finns i mängder av olika varianter men för min originalversion så behöver ni:

För 2 personer:
6 dl vatten 
3 dl havregryn
lite salt, ca 2 krm

Jag gör alltid min på spisen så det är där ni får receptet från mig då det är där jag har erfarenheten ifrån... 


* Börja med att blanda allt i en kastrull och sätt på spisen. 
* Låt koka upp undertiden som ni rör i den då och då.
* Sänk värmen lite och låt den småkoka lite i några minuter tills gröten blivit lagom tjock. Fortsätt att röra om då och då så att den inte bränns vid. 
* Du bestämmer själv vilken konsistens som ni vill ha o gillar, jag vill ha den ganska fast så min går tills jag känner att nu e den perfa :) 
* Häll upp i en skål eller djup tallrik och servera med mjölk, socker o lite nötter om ni vill ha den som jag vill. :) 

Men det finns mängder med olika serveringsförslag på vad man kan ha i/till sin gröt för att lyxa till den, man kan självklart servera den som den är men vill man ha lite gott i den för att lyfta den lite så kommer här lite förslag... 

  • Socker
  • Färska bär o frukter som jordgubbar, hallon, blåbär, bananer, björnbär, äppel m.m.
  • Frysta bär
  • Torkade frukter såsom aprikoser
  • russin
  • Sylt som lingon, jorgubbs, björnbär, blåbär m.m.
  • Äppelmos
  • Olika nötter som Cashewnötter, mandel, hasselnötter o jordnötter eller en blandning av allt
  • Vill man lyxa till den tar man en skvätt gräddmjölk (grädde + mjölk) istället för mjölken
  • Olika sorters fröer såsom solrosfrön, pumpakärnor, linfrön m.m. 
  • olika kryddor som kanel eller kardemumma, eller lite vaniljsocker ovanpå. 
  • Man kan även köpa olika barnmatspuréer och ha som tillbehör. 


Havregrynsgröt är väldigt nyttigt att äta och gillar man det så bör man försöka komma ihåg att det finns, är snabbt, enkelt och nyttigt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar