torsdag 12 februari 2015

Kardemummabullar

Min sambo har tjatat om kardemummabullar nu de senaste dagarna så jag tänkte göra honom lite glad o sen såg jag en bild på hjärtformade bullar som jag ville testa att göra inför helgens spektakel (alla hjärtans dag) så jag bakade idag kardemummabullar :)

Till ca 20 bullar behöver ni:

1 sats vetedeg, grundrecept:
1 msk kardemummakärnor alt färdigmalen men ta då ett rågat mått.
3 dl mjölk
50 g färsk jäst, jag använde den röda för söta degar
1½ dl strösocker
½ tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl


Fyllning:
200 g mjukt smör
1 dl strösocker
1½ msk kardemumma
1 tsk kanel

Pensling o garnering:
1 ägg
Ljus sirap
vatten
1 msk kardemumma
3 msk strösocker
hackade nötter
hackad mjölkchoklad

  1. Stöt kardemummakärnorna fint i en mortel och värm den med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader C. 
  2. Smula ner jästen i en bunke och lös den med kardemummamjölken. Blanda även i strösocker, salt, smör och ägg. 
  3. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jag tyckte det var enklast att få ut smöret om man knådade degen med fingrarna. 
  4. Jäs degen i bunken under en bakduk till dubbel storlek i ca 45-60 minuter. 
  5. Blanda fyllningen undertiden som bullar jäser så att smöret få bli mjukt och så man kan blanda det med resterande av ingredienserna, strösocker, kardemumma o kanel. Låt den stå i rumstemperatur tills degen är redo och blanda sen allt till en krämig fyllning. 
  6. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord.
  7. Dela degen och kavla ut en halva i taget till en rektangulär platta, ca 1 cm tjock. 
  8. Bred över smörkrämen
  9. Vik ena långsidan mot den andra till ett dubbelvikt ark. 
  10. Skiva arken i ca 2 cm breda remsor och skär ett snitt som delar varje remsa nästan helt, så att
    det ser ut som ett par byxor. 
  11. Vill ni göra hjärtan som jag gjorde så rulla upp "byxbenen" och vänd ner "bollarna" så att dom blir hjärtans över del och vik ner underdelen av hjärtans flik så att det liknar ett hjärta, ni fattar när ni gör dom :) Varning - alla kommer inte likna hjärtan med de va goda ändå :) 
  12. Vill ni göra klassiska bullar så vrider/snurrar ni varje byxben åt olika håll och knyt ihop dom till en knut. Se till så att ändarna hamnar under knuten. 
  13. Lägg dom på en plåt, antingen på bakplåtspapper eller i bullformar. 
  14. Sätt ugnen på 200 grader C. 
  15. Låt bullarna jäsa under en bakduk till dubbelstorlek i ca 40 minuter. 
  16. Pensla bullarna med uppvispat ägg 
  17. Garnera dom med hackad mandel eller hackad mjölkchoklad eller lämna dom blanka (med endast uppvispat ägg) för att garnera med kardemumma efter gräddningen. 
  18. Grädda bullarna gyllene mitt i ugnen i ca 10-15 minuter. 
  19. Pensla de nygräddade bullarna med sirap som ni rört ut med en skvätt vatten. Strö genast över stött kardemumma som ni blandat med socker. 
Ät o njut :) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar