torsdag 26 februari 2015

Kräft- och baconsallad

Idag gjorde vi en ny variant på vår sallad, kanske inte den första blandningen av råvaror man tänker på men det var riktigt gott ihop - kräftstjärtar o knaperstekt bacon :) Jag va lite fundersam till att blanda kött o sjön men det var riktigt gott o det sa även sambon. Jag har även sett på flera restauranger att de blandar hav o land så man ska nog tänka utanför den där boxen även här ;)

Och pricken över i:et är tzatziki till :)  

Ni behöver (anpassa mängden efter hur många ni är): 

Sallad, välj er favvis och använd den 
gurka
tomater, jag brukar ha babyplommontomater i olika färger
sparris
ägg
stekt bacon 
kräftstjärtar


  • Börja med att koka äggen. 
  • Sätt även en gryta med vatten för kokning, den ska ni ha till sparrisen sen. 
  • Skär salladen om ni inte har köpt en sallad i påse. 
  • Skär även gurkan och tomaterna och blanda allt i en skål. 
  • Dela sparrisen i mindre bitar och lägg i vattnet när det kokat upp tills dom blir lite al dente. 
  • Klipp ner baconen i mindre bitar och stek det knaperstekt. 
  • Lägg sedan ner sparrisen nån minut i stekpannan med lite flingsalt. 
  • Jag är lite petig så jag drar bort stjärtranden från kräftstjärtarna, krama även bort lite av vätskan från dom. 
  • När äggen är färdigkokta så skala dom och dela dom i 4 klyftor. 
  • Blanda ner bacon, sparrisen, kräftstjärtarna i salladsblandningen. Vänd även lite försiktigt ner äggen alt servera dom vid sidan om (gulan lossna gärna) jag brukar ibland dekorera salladen på toppen med äggklyftorna. 

Servera med baguetter, gärna nått smaksatt smör på och tzatziki till :)  
Receptet på vår tzatziki hittar ni här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar